راهنمای کامل رژیم کتوژنیک + برنامه غذایی

دلیل اینکه کتوژنیک به پرچربِ کمکربوهیدرات معروف است هم به همین برنامه رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد چیست چینش غذایی برمیگردد. رژیم کتوژنیک باعث تغییر در تعادل آب و مواد معدنی بدن شما شده که به همین خاطر باید نمک بیشتری به وعده غذایی خود اضافه کنید یا از مکملهای مواد معدنی استفاده کنید. انتظار بیشتری میرود که کودکان مبتلا به صرعهای مقاومبهدرمان، در مقایسه با مصرف یک داروی ضد صرع دیگر، از رژیم غذایی بهرهٔ بهتری بگیرند. اعضا این تیم معمولاً شامل یک «متخصص پروانهدار تغذیهٔ کودکان» که مسئول هماهنگسازی برنامهٔ رژیم غذایی است و یک «پرستار دارای پروانه رسمی» که با صرع کودکان آشنایی کافی داشته باشد. این عارضه ممکن است با مصرف تریپتان، ارگوتامین و مسکنها، بهویژه مسکنهای مخدر بروز پیدا کند. رژیم کتوژنیک به جای کالری شماری و محدود کردن خوراکی ها و حتی کمک گرفتن از تمرین های شدید ورزشی برای رسیدن به کاهش وزن شما را از طریق دیگری به هدفتان نزدیک می کند.

چگونه رژیم کتوژنیک بگیرم

​C ontent h as  been gener᠎ated by GSA Content G᠎ener᠎ator D em᠎over si​on!

خرید محصولات کتوژنیک

تجربه لاغر شدن رضا با رژیم کتوژنیک نتایج مطالعهای حاکی از آن است که این رژیم میتواند مقاومت به انسولین را تا ۷۵٪ بهبود ببخشد. بودی بد دهان : اغلب افراد هنگامی که به کتوز کامل می رسند ، بوی بد دهان را گزارش می کنند و این در واقع یکی از عوارض جانبی رایج بشمار می رود . جوان بودن، مؤنث بودن، استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی و سیگار کشیدن این خطر را افزایش میدهند. حدود ۲۰٪ از کودکان با این رژیم بهطور کامل از تشنجها رهایی مییابند و بسیاری دیگر نیز میتوانند مصرف داروهای ضد صرع را کاهش داده یا به کلی قطع کنند. در قرن دوم آرتائوس این نوع از سردرد را به سه نوع تقسیم کرد: سفامالجیا، سفالی، و هتروکرانیال. همچنین به نظر میرسد که این مسئله با دیکسیون عروق گردنی نیز در ارتباط باشد. و به نظر نمیرسد که بهطور کلی میگرن خطر مرگ بر اثر سکته مغزی یا بیماریهای قلبی را افزایش دهد.

5. این کاهش را در یک بازهی زمانی چند هفتهای تدارک ببینید. کودکانی که پس از رهایی کامل از بند تشنجها، این رژیم را قطع میکنند، ۲۰٪ احتمال دارد که تشنجشان مجدداً عود کند. منبعی غنی از ویتامین B6 بوده که در واکنشهای آنزیمی بدن نقش مهمی دارد. مطالعهای در سال 2019 نشان داد که رژیمهای یویو شکل، خصوصاً در زنان منجر به بیماریهای قلبی و عروقی میشود. در اروپا ۱۲-۲۸٪ مردم در برخی از برهههای زندگی خود مبتلا به میگرن میشوند و حدود ۶-۱۵٪ مردان بالغ و ۱۴-۳۵٪ زنان بالغ دستکم یک بار در سال مبتلا به این بیماری میشوند. در یک مطالعه که در سال ۱۹۲۵ میلادی صورت گرفت نشان داده شد ۶۰٪ بیماران از تشنج رهایی یافتند و ۳۵٪ از آنان، کاهش پنجاه درصدی در تعداد تشنجها را تجربه کردند. برای احتیاط، همیشه باید قبل از شروع هر نوع رژیم با پزشک خود مشورت کنید. با این حال مواردی از بیماری سرخرگ کرونری مشاهده شدهاست.

برنامه تثبیت رژیم کتوژنیک

این داروها اعتیادآور نیستند ولی اگر بیش از ۱۰ بار در ماه استفاده شوند ممکن است باعث بروز سردرد ناشی از مصرف زیاد دارو شوند. به طور مثال برای شما از شنبه تا ۴ شنبه رژیم کتوژنیک را انجام می دید و برای ۵ شنبه و جمعه کربوهیدرات رو بالا می برید. پزشکان به این وضعیت کتواسیدوز دیابتی میگویند. و این شرایط در تمام دوران زندگی به همین منوال باقی میماند، و در میان زنان مسن ابتلا به میگرن دو برابر مردان است. مصرف NSAIDها نیز تا ابتدای سهماهه سوم بیخطر است.

این رژیم مانند رژیم غذایی اتکینز بر پایه مصرف کم مواد غذایی دارای کربوهیدرات استوار است. این ارقام به نحو قابل توجهی با توجه به سن تغییر میکند: میگرنها غالباً بین سنین ۱۵ و ۲۴ سالگی آغاز میشوند و در افراد ۳۵ تا ۴۵ ساله بیشتر هستند. نوع دیگری از رژیم های کتو ؛ رژیم MCT است که از اسید های چرب با زنجیر متوسط به جای چربی های معمولی استفاده میشود، در این رژیم مصرف سبزیجات و میوه ها محدودیتی ندارند و کربوهیدرات کمتر محدود شده است زیرا کتوز MCT ها در میزان چربی کمتر رژیم کتو بهتر رخ میدهد. در کتاب رژیم کتوژنیک که دکتر میثم شکری ساز به فارسی ترجمه کرده و به صورت بومی درآورده است، دستورالعملهای گام به گام و اصولی این رژیم با کمترین عوارض ممکن، شرح داده شده است. این رژیم یک رژیم کمکربوهیدرات، با پروتئین متوسط و چربی بالا است. برای کاهش این عوارض بهتر است چند هفته رژیم کمکربوهیدرات را دنبال کنید تا بدنتان یاد بگیرد چگونه چربی بیشتری بسوزاند و سپس کربوهیدرات را از رژیم غذاییتان حذف کنید.

ایا رژیم کتوژنیک لاغر میکند

از پروتئین هم به حد متوسطی استفاده کنید. رژیم های با کالری بسیار پایین آن هم به مدت طولانی مانع از کاهش وزن و همچنین استپ وزنی می شوند. جالینوس پرگامون از اصطلاح همیکرانیا (نیمهٔ سر) استفاده کرد، اصطلاحی که واژهٔ میگرن درنهایت از آن گرفته شد. او همچنین پیشنهاد داد که این درد، برخاسته از پردههای مغز و شریانهای خونی در سر است. رژیم کتوژنیک استاندار SKD : در این نوع رژیم میزان مصرف کربوهیدرات کم، چربی زیاد و پروتئین به میزان متوسط است، به عبارت دیگر 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدرات در این نوع رژیم مصرف می شود. برخی از سردردهایی که برای افراد ایجاد میشود، به دلیل فشار خون بالا است اما ممکن است با میگرن اشتباه گرفته شود.

خیلی از افراد هستند که دچار بیماری صرع هستند. در سراسر جهان بیش از ۱۰٪ افراد مبتلا به میگرن هستند. از این رو، آنها برای افراد مبتلا به بیماری قلبی-عروقی توصیه نمیشوند. چهار الگو برای این بیماری وجود دارد: علایم بیماری ممکن است بهطور کامل از بین بروند؛ علایم ممکن است ادامه داشته باشند ولی به تدریج در طول زمان کاهش یابند؛ علایم میتوانند با همان تناوب و شدت سابق ادامه داشته باشند، یا حملات ممکن است بدتر و بیشتر شود. مطالعات حاکی از آن است که رژیم کتوژنیک سلولهای سرطانی را از بین میبرد. معمولا شامل 75% چربی ، 20% پروتئین و فقط 5% کربوهیدرات است . کتوز زمانی رخ میدهد که بدن در غیاب کربوهیدرات از چربی برای تامین انرژی استفاده میکند. تمام گوشت های حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف کنید (به عنوان مثال ، گوشت ، ماهی و مرغ). کربوهیدرات خالص کربوهیدراتهای رژیم غذایی هستند، بدون در نظر گرفتن فیبر.

انواع غذاهای کتوژنیک

سعی کنید در دراز مدت انواع گوشت ها و سبزیجات موجود در برنامه ی غذایی تان را عوض کنید. موقع شام یکی دو عدد تخم مرغ را بیرون بیاورید و با پنیر و سبزیجات میل کنید. درحالیکه بعضی از مردم با این کار از بیماری نجات پیدا میکردند، ولی به خاطر عفونت، تعداد زیادی جان خود را از دست میدادند. این بدان معنی است که از مصرف ماکارونی، نان، سیبزمینی و لوبیا و همچنین همهی میوهها باید خودداری شود. یکی از کار هایی که برای بهبود سیستم عصبی می توان انجام داد رژیم گرفتن است. تلاشی است تا همان سطحِ مطلوب گلوکزِ خون در بیمارانی که رژیم کلاسیک کتوژنیک مصرف میکنند، حاصل شود و در عین حال، کودک محدودیتهای رژیمی کمتری داشته باشد.

در یکی از انواع رایج آن 5 درصد از کل کالری از کربوهیدرات گرفته میشود. در حالت ایده آل ، شما باید بین 1.3 گرم تا 1.7 گرم پروتئین در ازای هر کیلوگرم از وزن بدون چربی خود میل کنید. ابتلا به میگرن بدون علائم پیشدرآمدی در زنان بیشتر از میگرنهای همراه با علائم پیشدرآمدی است، ولی در مردان هر دوی این میگرنها به یک میزان اتفاق میافتند. اما به طور کلی این نوع رژیم کتوژنیک هم منجر به کاهش وزن میشود. به دفعات زیاد دستشویی میروید. لطفا بگین برای شکست وزنم چه چیزی رو باید کم و چه چیزی رو زیاد کنم؟

یک مطالعهی دیگر نشان میدهد کسانی که رژیم کتوژنیک را دنبال میکنند، ۳ برابر کسانی که رژیم توصیهشدهی انجمن دیابت بریتانیا را دنبال میکنند، وزن کم میکنند. تحریک مغناطیسی مغز نویدبخش نشان میدهد. کارشناسان اظهار داشتند که شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کاهش وزن پایدار برای مدت طولانی ممکن باشد. نشان داده شده که رژیم کتوژنیک در موشهای صحرایی خواص آنتی اپیلپتوژنز ازخود بروز دادهاست. مصرف کل کربوهیدرات خود را به 35 گرم یا کمتر در روز محدود کنید. هرچند در ژاپن و مالزی میزان شیوع به جوامع غربی نزدیکتر است.