رازهایی از کتاب رژیم کتوژنیک میثم شکری ساز – وبسایت رسمی دکتر میثم شکری ساز

آیا رژیم کتوژنیک برنامه رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد چیست عوارضی هم دارد؟ هنوز هم یکی از پرکاربردترین روشهای درمانی برای کودکانی که امروزه صرع کنترل نشده دارند محسوب می شود. رژیم کیتو اصلاح شده: در این رژیم ۳۰ درصد از کالریهای دریافتی را کربوهیدرات تشکیل داده و در عین حال ۴۰ درصد چربی و ۳۰ درصد پروتئین دارد. در نتیجه اجازهٔ انحلال به اوریک اسید نمیدهد و بدین ترتیب کریستالهایی از این ماده تشکیل میشود که همچون هستهای برای سنگهای کلسیمی عمل میکنند. 3. از نگرانی در مورد چربی دست بردارید. عوارض جانبی همچون گرسنگی و از دست دادن انرژی شایع بود و ۳۰٪ نیز دچار یبوست شدند. Da​ta w as gener ated ​wi᠎th GSA Con᠎tent Gen​erator D em over si on .

صبحانه برای رژیم کتوژنیک

با حذف گلوکز به دست آمده از مواد خوراکی بدن شما از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده میکند. رژیم کتوژنیک(رژیم کتوژنیک 28 روزه) که به اصطلاح رژیم کتو نامیده می شود، رژیمی است که بر پایه مصرف کم کربوهیدرات و مصرف بالای چربی طراحی شده است.هدف از رژیم کتوژنیک این است که بدن را به حالت “سوزاندن چربی” هدایت کنیم که بدین ترتیب بدن چربی بیشتری را نسبت به آنچه که در رژیم غذایی با کربوهیدرات وجود دارد، می سوزاند.

رژیم کتوژنیک در سال 1920 توسط پزشکی به نام هنری گلین ابداع شد.در این نوع رژیم لازم است مصرف کربوهیدرات به پایین ترین حد خود برسد.کربوهیدرات اندکی که در طول دوره ی رژیم استفاده می شود از سبزیجات تامین می شود.بر اساس رژیم کتوژنیک حداکثر میزان مصرف کربوهیدرات 50 گرم در طول روز است.مطالعات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک نسبت به سایر رژیم های غذایی مبتنی برlمصرف کم کربوهیدرات بسیار موثرتر است. فواید بیشماری در مورد رژیم کتوژنیک وجود دارد: از کاهش وزن و افزایش سطح انرژی گرفته تا کاربردهای پزشکی درمانی. متأسفانه اثرات جانبی رژیم کتوژنیک که با نام آنفولانزای کتوژنیک یا “Keto Flu” شناخته می شود برخی افراد را از داشتن این رژیم می ترساند. در حال حاضر شواهد نشان میدهند که رژیم با چربی بالا و کربوهیدرات پایین کتو در مقایسه با رژیم کم چرب باعث داشتن عمر طولانی تر می شود.

رژیم کتو به خاطر داشتن چربی بالا، کربوهیدرات پایین و اثرات هورمونی بر کاهش وزن و اشتها تاثیر میگذارد. یک آزمایش انجام شده بر روی موشها نشان داد که رژیم کتوژنیک فرآیند بیماریهای ای ال اس و هانتینگتون را آهسته تر میکند. استثنائاتی نیز وجود دارد که از جمله آووکادو ، میوه های ستاره ای و انواع توت ها را می توان در حد اعتدال مصرف نمود. اما در یک رژیم کتو با سخت گیری کمتر مانند کتوژنیک چرخه ای شما انعطاف پذیری بیشتری دارید. خوراکیهای تازه، کنسروشده یا یخزده نیز معادل هم هستند، اما سبزیجات پخته و خام با هم تفاوت غذایی دارند و غذاهای فراوریشده نیز یک معضل جداگانه محسوب میشوند. با انجام چندین روز رژیم فستینگ هم می توان به فاز کتوسیس وارد شد. زمانی که فستینگ انجام میدهید ذخایر گلیکوژن کاهش پیدا کرده و انسولین افت میکند و در نتیجه به شکل طبیعی بدن چربی سوزی را انجام میدهد.

اختلال هضم و اسهال جزو عوارض جانبی رایج رژیم کتوژنیک هستند که بهطور طبیعی پس از ۳ تا ۴ هفته از بین میروند. روش و زمانبندی قطع رژیم کتوژنیک، مشابه قطع تدریجی داروهای ضد صرع، پس از بهبود کاملِ تشنجها در کودکان است. همچنین ۹۵٫۲% از مبتلایان به دیابت که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند، توانستند مصرف داروهای دیابتشان را قطع کنند یا کاهش بدهند. تقریباً نیمی از کودکان و جوانان مبتلا به صرع که یکی از اینگونه رژیمها را آزمودهاند، شاهد کاهش شمار حملات صرعیشان به نصف بودهاند و این اثرِ مطلوب، حتی پس از قطع کردن رژیم ادامه داشتهاست. در این روش شما بدن خود را وادار میکنید تا منبع انرژی خودش را از مواد قندی به چربی تغییر دهد و به این ترتیب حتی برای لاغر شدن نیاز به استفاده از چربی بیشتری داشته باشید! در طی قرن گذشته از رژیم کیتو به عنوان یک درمان طبیعی و حتی از بین بردن اختلالات عصبی و آسیبای شناختی مانند آلزایمر، صرع، اضطراب و افسردگی شدید استفاده شده است.

کاهش وزن کتوژنیک نی نی سایت

۴. آیا مصرف کالری زیاد یا خوراکیهای سرشار از کربوهیدرات در برخی روزها ضروری است؟ مصرف فراوان چربیهای اشباع شده، سطح کلسترول بدن را افزایش میدهد. تحقیقات فراوان نشان می دهد که رژیم غذایی کربوژنیک با کربوهیدرات کم می تواند به افراد در کاهش سطح انسولین کمک کند. در این دو رژیم شما با محدود کردن قند و کربوهیدراتها و در عین حال استفاده از مواد خوراکی کم کربوهیدرات قادر به چربی سوزی میشوید. با این حال نیاز است که همزمان با رژیم کتو با تجویز کارشناس تغذیه از یک مولتی ویتامین فاقد کربوهیدرات مصرف کنیم. معمولا افرادی که رژیم کتو میگیرند نیاز به ویتامین دی و کلسیم خواهند داشت. کراتین: این ماده فواید بیشماری برای سلامتی و عملکرد شما به همراه خواهد داشت. با این حال دریافت پروتئین بالا و سطح بالای کتون ها باعث به حداقل رسیدن عضله سوزی خواهد شد به خصوص در صورتی که تمرینات با وزنه انجام دهید.

5. نتیجه بالا بودن سطح کتون در خون کاهش وزن سریع و پایدار بوده که شما به این وزن ثابت و سالم می رسید. برای اغلب افراد انجام رژیم کتوژنیک با کمی کربوهیدرات بیشتر نیز میتواند به کاهش وزن سریع و بیخطر کمک کند. آنچه شما می خورید بستگی به این دارد که چقدر سریع می خواهید وارد یک حالت کتوژنیک (کتوز) شوید. کاهش انرژی، تضعیف عملکرد ذهنی، افزایش گرسنگی، مشکلات خواب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و کاهش عملکرد ورزشی افراد میشود. مهمتر از آن ، چربی از این جهت که در نهایت بدن را در حالت سیری (“کامل”) قرار می دهد به طور طبیعی رضایت بخش تر است. توجه کنید که منظور ما به ازای هر پوند از وزن بدن نیست. سلول های عادی موجود در بدن ما قادر به استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی هستند اما محققان باور دارند که سلول های سرطانی از نظر متابولیسمی نمی توانند به جای گلوکز از چربی استفاده کنند.

انواع مختلفی از رژیم های کتو وجود دارد که رژیم اتکینز یکی از معروف ترین رژیم های زیر مجموعه کتوژنیک است، در رژیم اتکینز محدودیتی در دریافت کالری نداریم اما میزان کربوهیدرات به ۱۰ تا ۲۰ گرم در طول روز کاهش میابد. از آنجایی که در رژیم کلاسیک کتوژنیک میزان قند بسیار اندک است، والدین نمیتوانستند غذاهای خوشطعم و دلپذیر برای کودکانشان درست کنند. یکی از رژیمهایی که در سالیان اخیر برای کاهش وزن مطالعات بسیار زیادی بر روی آن صورت گرفته کتوژنیک است. امروز مردم ترجیح میدهند که از داروهای ضدتشنج استفاده کنند و سراغ رژیم غذایی نروند. اگر صرعی با تجویز دو یا سه داروی ضدتشنج کنترل و درمان نشود به آن «مقاومبهدرمان» میگویند.

شام: مرغ با سُس پستو، پنیر خامهای و سبزیجات. گوشت قرمز ، استیک ، ژامبون ، سوسیس ، بیکن ، مرغ و بوقلمون. ۲ عدد تخم مرغ کامل استفاده شود. این عدد برای کسانی که رژیمهای با کربوهیدرات بیشتر را دنبال میکردند، ۶۲٪ بود. این رژیم با تحمیل گرسنگی طولانیمدت به بیمار آغاز نمیشود، نیازی به بستری بیمارستانی ندارد و اتکاء کمتری به متخصص تغذیه دارد. این موارد را برای متخصص توضیح دهید. در برخی موارد هم تعریق، و بوی بد دهان مشاهده شده است. اما امروزه از رژیم کتو برای کمک به بزرگسالان که از مشکلات مزمن مانند چاقی، سرطان و دیابت رنج می برند هم مورد استفاده قرار میگیرد. مشکلات پیشآمده شاملِ الدیال بالا، کلسترول تام بالا و کاهش وزن بود.

برخی از عوارض جانبی رژیم کتوژنیک عبارتند از یبوست، بالا رفتن کلسترول، کاهش سرعت رشد و سنگهای کلیوی. چه کسانی نباید از رژیم کتوژنیک استفاده کنند؟ رژیم کتو نسبت دریافت ماکرونوترینت ها ۳ به ۱ و یا ۴ به ۱ است، این نسبت در رژیم کتو به این معنی است که به ازای هر ۱ گرم پروتئین و کربوهیدرات باید ۳ یا ۴ گرم چربی در رژیم غذایی فرد مصرف شود. ۸. نفسم بدبو شده است، علت آن چیست؟